Mor Sertifika Programı (2016 – 2017)
Sabancı Üniversitesi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyoloji ve Eğitim Çalışmaları Merkezi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Çocuk Çalışmaları Birimi ve Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ortaklığı ile yürütlen Mor Sertifika Programı 2016; toplumsal cinsiyet eşitliği ve farkındalığını eğitim sisteminin farklı kademelerinde yaygınlaştırmak amacı taşımaktaydı. Çocuk Çalışmaları Birimi bu projenin üniversite öğrencileri ile ortaokul öğrencilerine yönelik toplumsal cinsiyet farkındalığı etkinlikleri bölümünü Sabancı Üniversitesi ile birlikte yürütmektedir. Çalışma kapsamında Nisan 2016’da İstanbul’da Sabancı ve İstanbul Bilgi Üniversitelerinden 33 öğrenciye yönelik tam günlük “Oyunlarla Toplumsal Cinsiyet Atölyesi” gerçekleştirildi. Atölyeye katılan gönüllü öğrenciler; Mayıs – Haziran 2016 tarihleri arasında 9-14 yaş grubundaki toplam 113 çocukla ve 18 öğretmenle kutu oyunu atölyesi gerçekleştirdi.
Gençlerden Gençlere Yaşam Becerileri Projesi (2014 – 2015)
Çocuk Koruma Merkezlerini Destekleme Derneği (ÇOKMED) ve İstanbul Bilgi Üniversitesi Çocuk Çalışmaları Birimi işbirliğinde Kasım 2014’te başlayan ve Ekim 2015’e kadar yürütülen Gençlerden Gençlere Yaşam Becerileri Projesi, üniversitelerin psikoloji, sosyoloji, sosyal hizmetler, hukuk benzeri bölümlerindeki öğrencilerin katılımına açık olan 12 haftalık bir seminer programını ve seminer programını takiben katılımcıların kendi projelerini hayata geçirmelerini hedeflendi.
120 gönüllü katılımcının takip ettiği 12 haftalık seminer programında, çocuk hakları, çocuk gelişimi, duygusal istismar, çocuk korumaya bütüncül yaklaşım gibi konular ele alındı. Katılımcıların edindikleri bilgileri projeleri aracılığıyla yaygınlaştırmaları sağlandı.
Sarıyer’deki Okullar Demokratikleşme Yolunda (2013 – 2014)
Sarıyer’deki Okullar Demokratikleşme Yolunda (2013 – 2014) Proje’nin amacı, İstanbul Sarıyer’de ortaokullar ölçeğinde, yerel yönetimin ve okulların iş birliği ile demokratik okul kültürünün vazgeçilmez unsuru olan okul meclislerini canlandırarak, ilçedeki okullarda katılımcı demokrasinin hayata geçmesine katkıda bulunmaktı. Mart 2013’te başlayan proje Sarıyer Belediyesi koordinasyonunda İTÜ Geliştirme Vakfı Özel Dr. Natuk Biran İlkokulu ve Ortaokulu ortaklığında gerçekleştirildi ve Şubat 2014’te tamamlandı. Proje kapsamında okul ziyaretleri gerçekleştirildi, gönüllü 5 pilot okulun okul meclisinden sorumlu öğretmenleri ile birlikte çeşitli atölye çalışmaları düzenlendi; ayrıca okul meclisi sorumlu öğretmenlerinin kullanımı için okul meclisi çalışmalarına kılavuzluk etmesi adına Okul Meclisleri İçin Uygulama Kılavuzu hazırlandı.
İnsan Hakları İçin İlk Adım Yaz Kampı: Ben Yapmam! (Haklı Televizyon) (2009)
İnsan Hakları İçin İlk Adım Yaz Kampı: Ben Yapmam! (Haklı Televizyon) (2009) Af Örgütü ile orta yürütülen projenin amacı, çocukların kendi ürettikleri insan hakları ve çocuk hakları temalı kısa filmler aracılığıyla, çocuklarda ve yetişkinlerde çocuk haklarına yönelik farkındalığın artırılmasıydı. Çocuklara yönelik yapılan yaz kampında çocuklar çocuk hakları, insan hakları eğitimleri, senaryo yazımı ve kısa film çekimi konularında güçlendirildi. Gönüllülerin desteği ile gruplar halinde kendi senaryolarını ve çekim planlarını oluşturan çocuklar, kamera, ışık kullanımı, oyunculuk ve kurgu da dahil film çekiminin her aşamasında etkin biçimde katılım gösterdi. Kamp boyunca üretilen 20 kısa filmin farklı etkinlikler kapsamında gösterimleri yapıldı.
Anne Güçlendirme Programı (2008)
2008 yılı Şubat – Nisan ve Kasım – Aralık ayları arasında uygulanan proje, 0-3 ve 0-6 yaş grubunda çocukları olan annelerin çocuk gelişimi ve çocukla iletişim konusunda bilgi ve becerilerini artırmayı amaçladı. Annelere Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV) eğitim programı pilot çalışması yapıldı ve İstanbul Bilgi Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nün geliştirdiği program uygulandı. Program hem üniversite çevresinden hem de üniversitede çalışan annelerin katılımıyla yapıldı.
Çocuk Dostu Yerel İnisiyatif (2013 -2015)
Demokratik Vatandaşlık ve İnsan Hakları Eğitimi Hibe Programı kapsamında yürütülen ‘’Çocuk Dostu Yerel İnisiyatif’’ adlı proje, eğitim ortamında çocuk haklarının hayata geçmesi için çocuklarla beraber ilçedeki okullarda çocuk haklarına dair bilinci artırdı ve hakların korunması yönünde güçlenmelerini sağladı. Sarıyer Belediyesi, İstanbul Bilgi Üniversitesi Çocuk Çalışmaları Birimi ve İTÜ Geliştirme Vakfı Okulları Özel Dr. Natuk Birkan İlkokulu ve Ortaokulu ortaklığı ile yürütülen proje kapsamında Çocuk Çalışmaları Birimi eğitmenleri tarafından SAGEM (Sarıyer Belediyesi Gençlik Eğitim Merkezi) eğitimcilerine ve ilçedeki farklı okullardaki öğretmenlere eğitmen eğitimleri yapıldı. Eğitime katılan katılımcılar görev aldıkları eğitim kurumunda çocuklarla çocuk hakları çalışmalarını yürüttüler.
Gençlik Dostu Liseler Projesi (2013 – 2014)
Çelikel Eğitim Vakfı tarafından Ağustos 2013 – Ağustos 2014 tarihleri arasında yürütülen projenin hedefi, liselerde demokratik vatandaşlık ve insan hakları eğitimleri gerçekleştirmek ve bu konuda okul ve ailenin işbirliğinin sağlanmasıydı. Ataşehir Anadolu Lisesi, Ümraniye Anadolu Lisesi ve Ümraniye 75. Yıl Ticaret Lisesi’nde yürütülen proje çerçevesinde Çocuk Çalışmaları Birimi, öğretmenlere yönelik yenilikçi ve katılımcı yöntemlere dayalı bir demokrasi ve insan hakları eğitimi kılavuzu hazırladı; üç ayrı lisede 60 öğretmenin katılımıyla gençlerle insan hakları eğitimi odaklı öğretmen eğitimleri uyguladı; ve öğretmenlerin liseli gençlerle yaptıkları uygulamalarda izleme ve rehberlik çalışmaları yürütüldü. Ayrıca üç ayrı lisedeki insan hakları kulübü faaliyetlerinin canlandırılması ve daha etkin hale getirilmesi için danışmanlık desteği verildi.
Çocuk Hakları Yaygınlaştırma Eğitim Programı (2013)
Uluslararası Genç Liderler Akademisi’nin Türkiye’nin farklı illerinden gelen eğitmenlerinin katıldığı eğitim çerçevesinde çocuk, çocuk hakları ve çocuk hakları eğitimi konusunda eğitimler gerçekleştirildi. Ayrıca katılımcılarla Söz Küçüğün Kutu Oyunu paylaşıldı. Katılımcılar, oyunu kendi yerellerinde oynatarak oyunun değerlendirme çalışmasına katkı sağladılar
Barışçıl Okuldan Toplumsal Barışa Projesi (2011 ve 2013)
YÖRET’in İstanbul’da 39 ilçede yürüttüğü Barışcıl Okuldan Toplumsal Barışa Projesi iki kez farklı okullara yönelik hayata geçirildi. Her iki proje kapsamında yaklaşık 80 okulda görev yapan rehber ve psikolojik danışmanlara yönelik yapılan 10 günlük formatör eğitimlerinin “Çocuk Hakları ve Demokratik Katılım” ve “Farklılıklara Saygı ve Toplumsal Cinsiyet Eşitliği” modülleri Çocuk Çalışmaları Birimi tarafından verildi. Ayrıca proje kapsamında kullanılan kılavuzlar için ilgili konulara ait arka plan bilgileri ve etkinlikler hazırlandı.
Eğitimde Haklar Etki Değerlendirme Projesi (2008)
Eğitim Reformu Girişimi (ERG) tarafından uygulanan ve Avrupa Birliği tarafından desteklenen Eğitimde Haklar Projesi çerçevesinde eğitim ortamındaki hakları konusunda çocukların farkındalıklarını artırmak için çocuklara yönelik hazırlanan eğitim araçlarının etkisini ölçmek amaçlandı. Çocukların eğitim ortamındaki haklarına ilişkin üç ayrı eğitim materyalinin; internet sitesi, eğitim kılavuzu ve formel olmayan yöntemlerin kullanıldığı eğitim programları geliştirildi, uygulandı ve değerlendirildi. Çalışmaya iki farklı ilköğretim okulundan 10-14 yaş grubundaki 395 öğrenci katıldı.